Customer Journey

Hulp nodig bij de Customer Journey?

Over de Customer Journey is al heel veel geschreven. Marketeers gaan uit van een soort ideale wereld. En daarin  doorloopt een bezoeker van je website of webshop keurig de door jou vooraf bedachte stappen alvorens een blije klant te worden.

Website bezoeken, informatie opvragen over je producten en diensten, keertje koffie met een medewerker, kopen, gebruiken, doorvertellen. Helaas zit de praktijk ander in elkaar. De stappen die jouw toekomstige klant zet, onderweg in zijn of haar reis om voor jou te beslissen, verloopt niet altijd langs een rechte lijn. En de lijn van vandaag kan morgen zo maar weer anders zijn.

Het pad van bezoeker naar klant

De customer journey bestaat van begin tot eind uit touchpoints, contactmomenten, tussen jou en jouw klant. Bij de eerste paar stappen zijn dat vooral contactmomenten die direct door marketeers worden ingevuld. Dit wordt ook weleens de buyer journey genoemd. Zo kiest de marketeer diverse marketingkanalen en wordt de content bepaald. Bij de laatste stappen ontstaat de echte klantervaring rondom product of dienst en kan marketing nog wel de regie uitoefenen, maar spelen vooral andere personen en afdelingen in de organisatie een grote rol (bijvoorbeeld de klantenservice).

Er is een sterke correlatie tussen customer journey en klantbeleving, want een customer journey map maakt ook inzichtelijk waar mogelijkheden zijn voor het verbeteren van de klantbeleving.

Het maken van een customer journey is redelijk complex omdat klanten nooit alle en dezelfde touchpoints benutten. Elke klant – of homogene groep klanten – heeft een eigen voorkeur voor touchpoints en dus een eigen reis. En wat je wilt is inzicht hebben in de reis van elke klant.

De touchpoints variëren van massaal en anoniem tot interactief en persoonlijk. Welk touchpoint geschikt is hangt af van:

  • de voorkeur van de klant (persona);
  • de boodschap die je wilt overbrengen (content);
  • de aard van je product/dienst.
De customer journey, hoe maak je van een bezoeker een klant

Customer Journey Expert

Wie gaat jou straks helpen? Maak kennis met de mensen achter WebHulp. 
Experts die jou graag helpen met het oplossen van je grootste uitdaging.

Erik Broekhuijsen

Erik Broekhuijsen

Internationaal Bedrijven Expert & Bedrijvendokter
Kies uit een ochtend, middag of een avond dagdeel. Alleen, met het management of met je hele team gaan we…

Ons netwerk team van specialisten en zelfstandig professionals behaalt resultaten door creativiteit te combineren met ervaring. WebHulp is jouw projectmanager voor kleine en grote klussen. Wil jij je aanmelden als expert?

Vraag Om Hulp

Wat Is Je Grootste Uitdaging?

Iedereen wil ervoor zorgen dat de website het goed doet. Uiteindelijk heb je een site die tot doel heeft dat het iets oplevert.
Maar soms zit het even tegen… Dus maak hieronder je keuze zodat wij weten hoe we je kunnen helpen.

Waar We Ook Goed In Zijn

Een marketing plan maak je zodat je begrijpt wie je klant is, waar hij of zij naar op zoek is en hoe jij daar op kunt inspelen. Een professionele plannenmaker helpt je dit duidelijk te krijgen.
Adverteren op internet kan op verschillende manieren. Bij een zoekmachine, op een drukke website of via social media kanalen. Wie is je klant en waar bevindt die zich?
Bij het maken van een nieuwe website is het belangrijk om te weten wat het doel van de site is. Gaat het om een informatieve site, of ga je producten online verkopen?

Even met ons brainstormen?

Vertel ons je probleem. Wie weet kunnen we je helpen!

Wat is een Customer Journeyen wat kun je ermee?

Er is ondertussen wel heel veel onderzoek gedaan, onder andere door het bedrijf Hubspot. En zij zijn op het volgende uitgekomen:

Je kan de customer journey grofweg opdelen in een paar overzichtelijke stappen. Aan jou de taak om alle bestaande marketingtactieken en activiteiten binnen je bedrijf en communicatie hierop te laten aansluiten.