Hoe belangrijk zijn metatags?

Hoe belangrijk zijn metatags?

Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je eerst weten wat metatags zijn. Webmasters gebruiken metatags om zoekmachines van bepaalde informatie te voorzien. Die informatie gaat over de website die ze in beheer hebben. Het zijn beschrijvingen in de HTML code van een webpagina die voor bezoekers niet zichtbaar zijn. Het doel van die beschrijvingen is om de webpagina zo hoog mogelijk te laten scoren in zoekmachines.

Verschillende metatags

Er bestaan allerlei metatags die door zoekmachines goedgekeurd worden. Voorwaarde is dat ze herkenbaar moeten zijn. Er zit behoorlijk wat verschil in belangrijkheid van metatags. Zo is de ene metatag helemaal niet zo belangrijk meer en wordt nog amper gebruikt, terwijl de andere juist heel belangrijk is om mee te scoren.

Een voorbeeld is de meta title. Zoals je kon lezen is de tag eigenlijk een HTML-tag, het is de titel van een pagina. Bijvoorbeeld een website die online tassen verkoopt kan als titel hebben: online tassen winkel. Bezoekers zien direct dat dit een pagina is waar je een rugtas kan kopen. Zorg er altijd voor dat je de juiste titel kiest, want zo bereik je een hoge score in een zoekmachine zoals Google.

Uitnodigende metatags

Naast de meta title is de meta descreption een gewichtige tag. Dit is het stukje tekst wat in de zoekresultaten te zien is onder de URL. In het geval van de tassen winkel kan dat zijn: tassen van topmerken op THEBAGSTORE, snelle levering, gratis retourneren binnen 14 dagen, veilig betalen, klantenservice per mail en telefoon.

Een bezoeker kan direct zien dat het hier om een webwinkel gaat die tassen verkoopt van een goede kwaliteit. Ook zijn de pluspunten van de webwinkel direct herkenbaar. Ben je op zoek naar een kipling tas en de THEBAGSTORE verschijnt in je zoekresultaten dan zie je direct dat dit een webwinkel is die topmerken verkoopt. Het nodigt je uit om op de link te klikken en naar de webwinkel te surfen.

Meta tags die er niet zo toe doen

Maar er zijn ook metatags die er niet meer zo toe doen. Een voorbeeld daarvan is de meta tag keywords. Hierin kan je zoektermen plaatsen die bij jouw website passen en waarop je vervolgens in zoekmachines kan worden gevonden. Echter vaak worden er door webmasters zoveel zoektermen opgenoemd dat Google inmiddels heeft laten weten niet veel meer te doen met deze zoektermen.

Een voorbeeld hiervan is het woord gratis. Menig webmaster gebruikt dit woord als keyword. Omdat het woord zoveel gebruikt wordt is het eigenlijk onbruikbaar. Datzelfde geldt voor het woord sale. Beter is het om, in het geval van de online tassen winkel een specifiek merk aan het woord sale te koppelen zoals cowboysbag sale.

Geef je website een boost

De aanleiding waarom je metatags gebruikt kan heel verschillend zijn. Echter een van de belangrijkste redenen is om goed vindbaar te zijn in zoekmachines. Het is belangrijk om goed na te denken welke metatags je inzet en hoe je dat doet. Heb je er zelf niet zoveel verstand van en wil je graag beter vindbaar zijn? Neem dan contact op met een professionele SEO hulp.