Social Media kan ik toch gemakkelijk zelf doen?

Social Media kan ik toch gemakkelijk zelf doen?

Een vaak voorkomende vraag van ondernemers. Natuurlijk kan je dit als ZZP’er of MKB’er zeker zelf doen, maar heb je daar wel de tijd en kennis voor? Om Social Media echt te laten slagen dien je rekening te houden met creativiteit, consistentie, ontwikkeling en impact.

Vier kernwoorden die er toe doen als je Social Media in wilt gaan zetten of ‘gemakkelijk zelf gaat doen’.

Creativiteit

Op de verschillende Social Media kanalen, zoals: Facebook, Instagram, LinkedIn, SnapChat, TikTok, etc. zijn er vele mogelijkheden om je boodschap over te brengen. Gebruik je een afbeelding? Video? Boomerang? GIFje? Er zijn talloze mogelijkheden om net even de aandacht te trekken in de tijdlijn van je potentiele klanten. En dat allemaal in een fractie van een seconde dat iemand door zijn of haar tijdlijn scrollt.

De 3 seconden dat jij met je merk voorbij vliegt zijn daarom essentieel om net even op te vallen en de aandacht te grijpen. Vandaar dat creativiteit belangrijk is bij de inzet van Social Media. Heb je daar de tijd voor om een hele maand mee te vullen naast de reguliere werkzaamheden voor je onderneming? Het wordt in ieder geval een hele klus! Het ‘zomaar’ bedenken van een bericht is niet zomaar 2 minuten werk. Vandaar dat wij onze creativiteit graag aanbieden om maandelijkse contentplanningen te maken.

Consistentie

Bij het zelf plaatsen van de content op je pagina wil het als ondernemer wel eens voorkomen dat je het vergeet, een tijd niks plaatst of andere oorzaken waardoor er geen consistentie zit in het plaatsen van je content. Want een fan of volger is niet zomaar een fan of volger geworden om zomaar eens 1 bericht te lezen.

Hij of zij vind je merk dusdanig interessant, dat hij graag meer wilt zien. Daarom is het consistent plaatsen van aantrekkelijke en creatieve content van belang. Elke week 2 berichten, op specifieke tijden en dagen en deze berichten adverteren. Dat is waar het om draait. Continu zichtbaar blijven is key! Net zozeer als dat je zichtbaar wilt blijven in Google op plek 1 is dat net zo belangrijk op Social Media.

Ontwikkeling

De ontwikkeling van Online Marketing en Social Media gaat in een rap tempo en elke dag zijn er wel grote en/of kleine vernieuwingen die worden doorgevoerd. Het is van belang om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, zodat je direct op deze belangrijke momenten kunt inspelen. Als ondernemer zijn er ook ontwikkelingen in je vakgebied en dien je deze ook te blijven volgen.

Dat wordt verwacht van je klanten, jij bent de specialist. Belangrijke vraag is of je dit niet alleen van je eigen branche, maar ook van alle andere takken kunt bijbenen en direct kunt doorvoeren. Daarnaast gaan sommige ontwikkelingen vrij ‘diep’ over de Online Marketing materie en is eigenlijk de vraag zelfs: Snap je wat er gezegd wordt? Wij zorgen ervoor dat wij binnen ons vakgebied op de hoogte blijven en dit voor jouw onderneming direct in kunnen zetten.

Impact

We kennen op Facebook allemaal de blauwe knop, waarmee je simpel je bericht kunt promoten. Simpel, snel, maar ook effectief? Nee. Dit is niet effectief, omdat je vele kansen mist om specifiek te kunnen targeten en echt impact kunt maken! Jouw doelgroep ken jij als geen ander en je zult vast veel data voor handen hebben liggen.

Deze data wil je natuurlijk gebruiken om je potentiele doelgroep te bereiken. Daar dien je binnen advertenties rekening mee te houden om ervoor te zorgen dat je geen geld weggooit, maar echt leads of conversies binnenhaalt!

Meer weten?

Om de vraag te beantwoorden: Ja, je kan het zeker zelf doen. Of dit gemakkelijk is? Dat durven we niet te zeggen. Wat we wel weten: Er gaat best wat tijd in zitten, die je wellicht liever aan je core business spendeert in plaats van content te maken en impact te creëren. Dat is waar wij als Carel Online mee kunnen helpen!

carel-online-500

Carel Schrier

WebHulp Expert Social Media

Online Marketeer – Eigenaar van Carel Online.